Az elektromos akkumulátort és belsőégésű motort is tartalmazó hibrid autók létjogosultsága korántsem volt akkora durranás, mint azt a gyártók megjósolták. "Megoldás a klímatudatos vezetők számára" – hirdették a plug-in hibrideket korábban, de ha jobban utánajárunk, máris kiderül, hogy nem mind arany, ami fénylik.
Julia Poliscanova, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség igazgatója saját kutatásai szerint égésmotoros üzemmódban a hibridek „több üzemanyagot használtak fel és a szén-dioxid kibocsátásuk is magasabb volt, mint a hagyományos autóké. A környezet és az éghajlat szempontjából a mai plug-in hibrid technológia rosszabb, mint az, amit felvált.” (Forbes, 2021.április 12.)
Egyértelműen pozitívum, hogy bár a hibrid autók akkumulátora meglehetősen kicsi, de legalább képes lassításkor töltődni és bizonyos körülmények között, például dugóban pedig csak az elektromotor hajtja az autót.
A tölthető, azaz új plug-in hibridek elektromos hatótávolsága néhány tíz kilométer, a pár éve piacra dobott járműveké pedig mindössze néhány kilométer. Ha az akkumulátor lemerül (vagy nincs használatban), az autó ugyanúgy pöfögteti ki a káros anyagot magából, mint egy fehér rendszámos autó. Ennek ellenére Budapesten és több más településen ingyenesen parkolhatnak és zöld rendszámmal közlekedhetnek, mint a teljesen elektromos autók, melyek szinte semmiféle káros anyagot nem bocsátanak ki az utakon közlekedve.
Ezt szeretné most megszüntetni az Építési és Közlekedési Minisztérium. A terv szerint a jövőben forgalomba helyezett példányok mellett a már forgalomban lévő elektromos hálózatról tölthető, de alapvetően nem elektromos hajtású autók rendszámát szintén hagyományosra cserélnék a következő műszaki vizsgán. Amennyiben a terv megvalósul, a továbbiakban csak a hagyományos villanyautók, és egyéb járművek használhatnák a környezetkímélő konstrukciókhoz kitalált, 2015-óta létező zöld alapszínű hatósági jelzést.
(Fotó: César Baciero / Pexels)